Assalammualaikum, salam ukhuwah. Thanks for viewing my blog :)

Saturday 26 January 2013

It's more than humanity! GAZA!


 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
  

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم


As we know, Gaza had been attacked again by Israel during the Maal Hijrah 1434. So, what your response guys? Watching the TV and just sit there and doing nothing? Staring at the tweets by the others and just retweeted it? Or you have something better in your mind? If yes alhamdulillah. You still have iman and you still cares about the condition of our brothers and sisters there.

While we have a huge bed, a luxury food, a great shelter, a peace country, beautiful school, lovely parents but our brothers and sisters at Gaza are being attacked! Don't your heart shaken??

Yes, my heart is shaken. Totally shaken. I'm cried at that night. I'm speechless. I feel like a stupidos in that time, I can't do nothing for them other than cry and keep praying everything will be okay. I'm weak. So insane.


Yes, aku marah. My heart just wanna explode. I don't get the point why Israel attack Gaza. But in the same time, aku rasa aku lemah. Kenapa? Sebab aku just boleh tulis, meluah apa yang hati aku nak tanpa berbuat apa-apa yang boleh tolong saudara-saudara kita dekat Gaza. Shame.Weak! I can imagine how's their feeling when their land destroy, the people keep running for cover with no guarantee whether their still alive or not, sleepless night, no food, no school, no fathers and no mothers! I put myself at their shoes, I can't. See how weak I am :'( cakap senang lah kan. 'Ya kalau aku dapat peluang aku nak berjihad dengan dorang kat Palestin, aku nak mati syahid sama-sama dorg'. Oh well, semua orang pun boleh cakap macam tu. But at time when the time is come berani ke nak pi Gaza jihad sama-sama dorang? Sentap. Great, aku pun -.-


Ya allah lemahnya. Pedulikah kita tentang mereka? Timeline FB dan Twitter penuh dengan berita tentang Gaza tapi kita lagi suka dok layan Kpop ape kebenda tah. Tapi aku bersyukur sebab masih ada insan-insan kat dunia ni yang masih peduli yang masih ambil kisah tentang keadaan Gaza even they start from zero tak tau apa-apa tentang Gaza but at least kali ni dorang kisah. Kita?

Kisah Gaza kena serang ni bukan benda baru yang tengah trending kat Twitter, Youtube macam video trending 'Listen,listen,listen' yang baru hangat beberapa minggu ni. No! Benda ni dah lama sebenarnya. Gaza dah berkurun lama kena serang untuk pengetahuan korang. Ok fine, jujur aku pun sebelum ni memang tak update sangat isu Gaza ni but this time i should and i need to care about this issue! Ini bukan sekadar isu 'humanity', it's more beyond than 'humanity' issue. Sebelum ni aku just tahu tentang Gaza kena serang thaen timbul isu boikot produk-produk Israel pa semua tu. Apa yang aku tahu masa tu Israel tu Yahudi and Palestin tu Islam. So, aku kena sokong Islam sebab aku Islam. Then, derma untuk tabung Palestin. Fullstop.  See, ceteknya pemikiran kan? Benda tu tak immortal pun dalam diri ni, bila isu tu makin lama tak jadi 'hot issue' untuk dibicarakan kita balik pi keadaan asal. Still juga beli barang Yahudi apa semua yang dahulunya kita tahu benda tu boikot. still juga beli McD, Starbucks, Colgate and etc benda-benda Yahudi tu. 

Then, bila timbul isu tu balik macam sekarang ni baru nak boikot balik. Lepas berita hilang buat balik. Sedangkan orang-orang kat Gaza tu dah lama hidup menderita hasil sumbangan duit dari kita. Yes, aku kena ngaku aku tak boleh tolak bila Double Cheese Burger McD tu dah ada kat depan aku plus dengan Fun Fries, Pepsi and McFlurry Oreo gila ka apa nak tolak semua tu? Then masuk kat Starbucks terliur tengok Caramel with topping pastu order Coffee Latte. Tak ke terliur macam tu? Ok, Israel dah berjaya dengan rancangan mereka nak kaburkan mata umat Islam dengan semua produk-produk tu. Tewas. Israel senyum megah bila tengok umat Islam semuanya boleh tewas hanya dengan makanan macam tu. Kita kalah dengan makanan belum lagi dengan bom. Nampak tak permainan dia?

Israel dah ada rancangan awal-awal nak kalahkan umat Islam kat dunia ni. And of course rancangan tu bukannya dorang plan sehari dua. Agenda Yahudi ni dah berabad-abad lamanya dorang plan cecantik and tunggu masa yang sesuai ja nak launch kan. Dan kita, umat akhir zaman ni adalah bahan eksperimen yang terbaik bagi dorang sebab Islam dah makin pudar masa ni, dah takde Nabi, dah takde khalifah-khalifah yang kuat macam dulu yang tak gentar apa dalam apa jua keadaan. Senang je bagi Yahudi nak kalahkan kita ni, guna perang sikologi confirm umat Islam sekarang ni dah kalah. Bingo! Eksperimen tu berjaya. 

Kenapa aku cakap macam ni? Sebab aku adalah antara bahan-bahan eksperimen Yahudi tu. Aku antara penyumbang peluru-peluru dan bom-bom untuk saudara-saudara aku kat Palestin tu. Ya, aku! Sebab dulu aku jahil, aku tak pernah pun nak ambik tahu sal Palestin ni. Aku just tahu kisah sebenar pun mungkin hanya 5% je. Tahu pun benda-benda yang basic je, yang dalam-dalam tu tak pernah nak ambik tahu. Aku tahu aku ni bukanlah baik sangat, tapi aku tengah usaha nak jadi yang terbaik dari sebelum-sebelum ni. Dulu tak pernah pun aku nak ambik tahu kisah Palestin-Israel ni just dengar apa yang orang cerita, just tengok berita kat Tv pastu tukar channel. Bila nampak gambar mangsa-mangsa kekejaman Yahudi tu 'mouse' laptop aku scroll lelaju tanpa sedetik pun nak berhenti dan baca apa yang terjadi. Sebab aku takut kot tengok darah semua tu, takut tengok orang kat sana kena bungkus dengan kain kafan. So, that's why pengetahuan aku tak pernah nak bertambah sal Palestin ni.

Tapi, bila isu tu tengah hangat balik sekarang aku dah start buat research balik tentang apa yang terjadi di sebalik Palestin-Israel ni. Kenapa Israel nak sangat Palestin tu sedangkan Palestin tu tanah umat Islam, tanah wakaf seluruh umat Islam kat dunia ni yang wajib dipertahankan oleh segenap muslimin dan muslimat. Dah nama pun tanah wakaf kan? Manusia tu boleh berubah, dari yang tak tahu jadi ambil tahu and aku sedikit-demi sedikit buat research tentang isu ni. Walaupun telinga aku panas bila dengar orang cakap,


'Alar, buat apa kau nak ambik peduli lagi. Palestin tu dah lama menderita tapi baru sekarang ni kau nak ambik kisah. Dah banyak umat Islam kat Palestin tu dah mati, sekarang kau baru terhegeh-hegeh nak boikot semua tu. Tak payah lah, dah terlambat'

Amboii, kau siapa nak letak hukum terlambat atau tak. Well, at least aku ada kesedaran sikit nak ambik tahu  sal hal ni. Supaya kat masa depan nanti aku tak lagi ulang kesalahan yang sama. Manusia yang jahil hari ni, tak semestinya akan jahil buat selama-lamanya. Tiada istilah terlambat dalam Islam, selagi belum kiamat. Nabi sendiri cakap kan : "Kalau esok kiamat, masih ada benih kat tangan tu tanam benih tu dulu". Faham dak? Maksudnya, tiada istilah terlambat kalau betul-betul kita nak berubah even esok dah nak kiamat in sha allah, Allah akan terima perubahan kita tu. Hati ni Allah yang pegang, bila-bila masa Allah boleh bagi hidayah kat sesiapa yang dia nak. Jangan riak, jangan takbur. Semua nikmat yang kita ada ni Allah boleh tarik. Sebab tu iman ni ada turun ada naik. 

Ok back to Palestin-Israel ni, kalau aku nak cerita sejarah tu dari awal sampai akhir boleh siap satu novel kot. Next time in sha allah boleh tulis kat entri yang lain. Tapi, apa yang aku nak korang semua tahu ada tentang penderitaan yang dorang dah alami. Perit, sakit, tak terkata. It's ok kalau baru nak ambik tahu, daripada tak ambik tahu langsung kan tu lagi parah tu. Aku pun baru nak ambik tahu, so apa yang nak dimalukan.

"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara"
Surah Al-Hujurat : 10


Kita semua faham kan maksud ayat ni? Dorang kat Palestin tu semuanya saudara kita. Saudara seislam, saudara seagama even takde pertalian darah semua tapi kita semua umat Islam ni berasal dari satu ayah dan satu ibu iaitu Nabi adam dan Hawa. Dorang kat sana bukannya macam kita. Kita kat sini aman, ada ibu bapa, ada sekolah, boleh makan sedap-sedap, boleh keluar memain ngan kengkawan bila-bila masa yang kita nak tanpa perlu risau keselamatan diri kita. Tapi dorang kat sana hidup dalam ketakutan, tempat tinggal semuanya hancur dibedil, nak pi sekolah pun beg semua kena cek oleh askar-askar Yahudi, makanan dan perubatan kena sekat, yang memberontak memanng confirm takde nyawa lagi dah, perempuan dan bayi dilayan rakus tanpa sedikit pun belas kasihan. Bayangkan je lah kita kat tempat dorang sanggupkah tengok mak ayah kita mati depan mata, adik kita yang baru lahir sebulan dah mati dibom, dapat makanan pun yang sisa-sisa, bangunan sekeliling hancur dibedil, anak-anak kecil yang sepatutnya bersekolah dah pandai pegang senjata segala bagai. Boleh bayangkan tak? Ada rasa nak jihad sesama dengan dorang tak? Mestilah ada kan? Aku pun macam tu juga.


So, apa nak buat? Hmmm, ok aku taklah cakap kita kena angkat senjata, pandu kereta kebal semua tu untuk perang dengan Yahudi. Tapi kalau korang sedia and cukup semua persiapan apa salahnya kan? Tapi, aku tahu rata-rata kita semua bukannya ada ilmu pertahanan nak hadap semua tu. Dapat tawaran PLKN pun dah nangis-nangis taknak pegi (macam aku hahaha), ok tapi series aku tak dapat tawaran PLKN ok? K abaikan yang tu. But at least hulurkan lah bantuan tak kisah lah dalam bentuk apa sekali pun. Duit, pakaian, makanan, minuman, ubat-ubatan or anything yang berguna untuk dorang kat sana. Aku tahu ramai yang mampu kat Malaysia ni. Apa lah sangat kan?  Ikhlaskan lah diri tu nak menderma, pahala tu balik kat kita juga bukannya orang lain. Macam-macam dah alternative kita boleh follow, salah satunya derma. Banyak je sebenarnya agensi-agensi yang sediakan ruang untuk kita kalau nak hulurkan derma.


Cara yang paling simple. Pernah dengar tak AMAN PALESTIN? Haa, kalau yang pernah dengar tu baguslah. Derma guna sms je, bukannay susah pun kan. Ikut langkah ni :

Taip PALESTIN <jarak> 10 (nilai:10/5/3/1) hantar ke 39111



Senang kan? Tak sampai seminit pun. Daripada taip sms berjela-jela kat boyfriend girlfriend lagi panjang kot. Daripada share kredit kat boyfriend girlfriend yang tak halal tu lagi bagus menderma. Dapat pahala, kuarang dosa *nada sinis*. Kalau korang tak percaya boleh search sendiri laman web dia. Takpun pi usha instagram Diana Amir, takkan tak kenal kot Diana Amir. Alar yang pelakon tu, yang comey cecantik tu sekarang dah bertudung litup alhamdulillah. Haa tengok artis pun tak sombong nak derma apa lagi kita yang orang biasa ni. Bukan setakat Diana Amir je yang join program Aman Palestin ni artis lain pun ada juga contohnya Heliza Helmi, Adibah, Irma Hasmie, Zoey Rahman, Afdlin Syauqi, Pierre Andre and banyak lagi. Dorang bukan setakat derma, siap pi Gaza lagi buat kerja amal. Jeles tak? Ok, jeles. Tahu dah.






Dan sekecil-kecil bantuan adalah doa. Kalau kita tak mampu nak sumbang apa-apa pun at least dalam setiap solat dan sujud kita please tolong doakan mereka. Doakan supaya mereka tabah and kuat nak hadapi semua cabaran, doakan semoga Allah turunkan bantuan kepada mereka, doakan supaya kemenangan akan menjadi milik mereka satu hari nanti, doakan supaya tentera-tentera Zionis laknatullah tu akan hancur binasa dengan izin Allah. Amalkan qunut nazilah, mudah-mudahan Allah gentarkan hati-hati musuh dan tumpaskan mereka. Bukan untuk Palestin saja tapi untuk semua umat Islam di dunia ni. Sebab bukan Palestin je yang diserang, Syria dan negara-negara Islam yang lain pun tengah hadapi perkara yang sama. Let's unite for our brothers and sisters at Gaza! Free Gaza, Save Palestin!

                                      


                                     

Well that's all. Harap entri ni bermanfaat. And yes, please timbul kesedaran sikit. It's more than humanity. Lepas ni kalau nak boikot please buat secara istiqamah. Kurangkan penderitaan mereka. Kucar-kacirkan agenda Yahudi. Islam for ALL!


 

aku pun nak menyelit sikit. haha. gambar ni diambil time pergi Program Satu Hati Demimu Palestin anjuran Aman Palestin. Ada Heliza & Imam Muda Najdi juga masa ni.

yang tinggi lampai betul ni adik lelaki aku ikut sama join turun padang siap pow aku beli t-shirt palestin yang dia tengah pakai tu

Wassalam
:)





No comments: